ukryj
pokaż

Rejestracja do przychodni:

77 441 6004 - 05

77 441 6007 - 08

Rejestracja: Tomograf / Rezonans:

77 441 6154

e-mail: Mammografia przesiewowa

Home

Zalecenie żywieniowe dla chorych na raka piersi

Zalecenie żywieniowe dla chorych na raka piersi

• Zjadamy regularne posiłki, cztery - pięć dziennie. Pierwszy koniecznie do godziny po wstaniu, a ostatni nie później niż 3 godziny przed snem.
• Dobrze, jeżeli 2 z nich są przygotowane na ciepło (np.: śniadanie w postaci płatków owsianych z orzechami lub jajecznicy z kromką razowego pieczywa i warzyw).
• Używamy przypraw naturalnych: kminku, bazylii, kurkumy, ziela angielskiego, imbiru, oregano, cząbru, liści laurowych, majeranku, tymianku, pieprzu czarnego i innych ulubionych.
• Ograniczamy spożywanie słodyczy do niewielkiej porcji 1 – 2 x w tygodniu (np.: mały kawałek ciasta, rządek czekolady, 1-2 gałki lodów), najlepiej jednak, gdy słodycze pojawiać się będą w diecie jeszcze rzadziej. Zamiast słodyczy jemy suszone owoce, świeże sezonowe owoce, orzechy, migdały.
• Dbamy, aby codziennie w diecie znalazły się:

  • różnorodne warzywa, głównie na surowo oraz w postaci soków, z niewielkim dodatkiem warzyw gotowanych. Zalecana ilość warzyw to minimum pół kilograma,
  • produkty pełnoziarniste, takie jak: kasza gryczaną, jaglaną, jęczmienną, ryż brązowy, płatki owsiane, chleby razowe lub pełnoziarniste.  Dobrze, żeby pojawiały się w 2-3 posiłkach.
  • mięso, ryby spożywamy głównie w postaci gotowanej, duszonej, pieczonej bez tłuszczu. Smażone mięsa i ryby jemy rzadko. Optymalne są chude mięsa, takie jak kurczak, indyk, królik,  wołowina. Ryby różnorodne, z wyjątkiem azjatyckich (pangi i tilapii), optymalnie gdy są to ryby dzikie, nie hodowlane. Zalecana dzienna porcja mięsa/ryby dla kobiety o średniej budowie to 150g.
  • zdrowe tłuszcze - oliwa z oliwek (extra vergine), olej lniany (np: budwigowy nieoczyszczony), z orzechów włoskich, masło. Do smażenia używamy oleju rzepakowego (rafinowanego) lub  masła klarowanego, ale smażymy rzadko.

Jako urozmaicenie diety 2-3 razy w tygodniu spożywamy:

  • rośliny strączkowe (fasolki, soczewice, groch, ciecierzycę)
  • orzechy, migdały, pestki (dyni, słonecznika)

Ponadto wysypiamy się, dbamy o relaks i wypoczynek.

Produkty, które ograniczamy w diecie

• W miarę możliwości zastępujemy wszelkie mrożonki i puszki świeżymi produktami.
• Ograniczamy słodycze i słodkie napoje.
• Unikamy produktów konserwowanych, z długim terminem przydatności do spożycia, z różnymi substancjami typu E oraz niezdrowymi tłuszczami: zupki instant, kostki rosołowe, przyprawy typu  vegeta, kiełbasy, parówki, ciastka, czekoladki, krakersy, paluszki, chipsy, gotowe sosy sałatkowe, żywność typu fast-food.

Przy problemach z przewodem pokarmowym…

Gdy pojawiają się bóle brzucha, żołądka, biegunki musimy na pewien czas zmienić dietę. Ma to zwykle związek z zastosowanym leczeniem. Wtedy obowiązują wszystkie zasady powyżej, ale zamieniamy:
• surowe warzywa i owoce na gotowane lub pieczone,
• pełnoziarniste produkty zbożowe na oczyszczone, takie jak biały ryż, drobna kasza jęczmienna, kaszka manna, kukurydziana, drobne makarony,
• przy biegunkach należy dodatkowo odstawić produkty mleczne do czasu unormowania wypróżnień.

Przy nowotworach hormonozależnych…

Obowiązują wszystkie zalecenia powyżej i dodatkowo:
• szczególnie dbamy o to by mięso, warzywa i owoce były ekologiczne,
• nie stosujemy preparatów zawierających wyciągi z soi lub koniczyny,
• bardzo ograniczamy słodycze, a najlepiej z nich rezygnujemy,
• szczególnie dbamy o codzienną aktywność.

Opracowanie: mgr Joanna Gruszka, dietetyk kliniczny OCO