ukryj
pokaż

Rejestracja do przychodni:

77 441 6004 - 05

77 441 6007 - 08

Rejestracja: Tomograf / Rezonans:

77 441 6154

e-mail: Mammografia przesiewowa

Home

 

Częstotliwość występowania raka – podkreśla autor - zależy w dużej mierze od tego, co jemy, co pijemy, czym oddychamy. Co bardziej radykalni badacze twierdzą nawet , że aż 90 proc. raków ma związek z prowadzonym stylem życia i wpływem środowiska.
Na czynniki zewnętrzne, tzw. środowiskowe, człowiek, jako jednostka, ma znikomy wpływ. Ale na styl swojego życia - jak najbardziej. Zdaniem Światowej Fundacji Badań nad Rakiem, stosowanie zdrowej diety to zmniejszenie ryzyka raka aż o 40 proc.! Z kolei Komisja Europejska stawia tezę, że wyłącznie za pomocą zmiany diety można by każdego roku uratować życie kilkuset tysięcy Europejczyków! Co więcej – trzem czwartym wszystkich typów raka można zapobiec, pod warunkiem, że odpowiedni  komunikat dotrze do ludzi za młodu a zasady zdrowego życia zostaną przez nich wdrożone…
Oczywiście unikanie czy redukcja zagrożeń zewnętrznych – to jedna strona medalu. Drugą, nie mniej ważną, jest wzmacnianie systemu odpornościowego, czyli własnych sił obronnych. Każdy organizm posiada narzędzia i możliwości, aby detoksykować szkodliwe substancje rakotwórcze, ale problem zaczyna się wtedy, kiedy organizm jest zbyt słaby lub narażony na zbyt wiele kancerogenów – pisze autor. Przykład spadku zachorowań na raka płuc pokazuje wyraźnie, że wyeliminowanie palenia papierosów, prowadzi do spadku zachorowań. To jest po prostu fakt. Ale inny fakt pokazuje, że wzrasta liczba nowotworów o podłożu hormonalnym. U mężczyzn – prostaty i jąder, u kobiet – piersi i jajników. I co szczególne ludzie chorują na te typy raka w coraz młodszym wieku. „Jest wielce prawdopodobne, że znaczącą rolę odgrywają tu zmiana diety i nasza ekspozycja na toksyny, znajdujące się w środowisku”, mówi Holford i przytacza zdanie oświadczenia podpisanego w 1992 r. przez wysoko cenionych amerykańskich ekspertów medycyny: „ W czasie ostatniej dekady około 5 milionów Amerykanów zmarło na raka i coraz więcej dowodów jest na to, że znacznej części tych zgonów można było uniknąć”.
Kluczem do sprawy jest więc profilaktyka, równie ważna dla osoby zdrowej , jak i chorej. Wiedza medyczna dostarcza bowiem jednoznacznych dowodów na to, że w wielu wypadkach można raka uniknąć pod warunkiem, że od początku postępuje się właściwie i prowadzi zdrowy styl życia (ten zdrowy styl życia, zawarty w 11 zasadach Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem, propagujemy od lat w OCO). Tenże styl życia jest równie ważny nie tylko dla osób zdrowych, ale także tych, u których już zdiagnozowano wczesną postać raka, albowiem - obok zastosowanej terapii - może odegrać istotną rolę w powstrzymaniu progresji choroby.
Przestrzeganie właściwej diety, unikanie kancerogenów oraz wzmacnianie systemu odpornościowego – oto profilaktyczna triada, minimalizująca ryzyko choroby nowotworowej (i nie tylko).
Rak, jak stwierdza Patrick Holford, „to bardzo skomplikowana kwestia, więc tak napisałem tę książkę, aby ułatwić zrozumienie tego, co jest niezbędne dla zmniejszenia zagrożenia”.
Książka jest podzielona na kilka części. W każdej z nich autor omawia w sposób bardzo zrozumiały tudzież przekonujący różne aspekty raka. Na początek  wyjaśnia czym jest rak oraz jakie czynniki wpływają na jego rozwój. Wskazuje na znaczenie stylu życia i czynników środowiskowych, sprzyjających zachorowaniu na raka, przedstawia dowody na temat tego, jak składniki pokarmowe oraz  inne naturalne środki lecznicze pomagają uniknąć zachorowania na raka. Daje praktyczne wskazówki, jak uniknąć zachorowania  lub ­ jeśli choroba została już zdiagnozowana - zwiększyć szanse wyzdrowienia.
Autor podkreśla jednak stanowczo, że jego rady zawarte w książce „Rakowi powiedz nie” nie zastąpią zaleceń lekarza onkologa, aczkolwiek mogą je wydatnie uzupełniać.
Część końcowa to konkretne informacje na temat czynników ryzyka, sposobów prewencji oraz porady dietetyczne dla każdego typu raka. Autor podając listę zalecanych produktów spożywczych i napojów wskazuje dietetyczny ideał, do którego należy dążyć. Praktyczne rady co do wyboru produktów żywnościowych - jego zdaniem - mogą się przydać do zapobiegania rakowi i odwracania procesu chorobowego. Oczywiście nie jest to łatwe wobec dotychczasowych nawyków żywieniowych i upodobań , ale… czyż nie dokonał połowy, kto zaczął?...
Autor podaje też typowe dzienne menu, zawierające wszystkie korzystne produkty. Potrawy przygotowane wg tych przepisów to dowód na to, jak cieszyć się jedzeniem a jednocześnie odżywiać się zdrowo. Ze wszystkich prozdrowotnych zasad być może najważniejszymi są:
•jedz każdego dnia co najmniej 5 posiłków złożonych z owoców i warzyw
•ogranicz spożycie mięsa (zamień je na rybę lub produkty sojowe)
•unikaj smażenia potraw
•ogranicz spożycie alkoholu
Menu antyrakowe*  (przykładowe)
Śniadanie  (do wyboru)
1.Jagodowy wzmacniacz odporności: kompozycja z jogurtu, owoców jagodowych, kiełków pszenicznych i nasion
2.Muesli owsiane z owocami jagodowymi, z jogurtem i nasionami
3.Superowsianka - z owocami i nasionami.
Drugie śniadanie
Owoc
Obiad (do wyboru)
1.Zimowa zupa rozgrzewająca - zupa jarzynowa z dużymi kawałkami jarzyn.
2.Zupa z surowej marchewki - marchewka i inne składniki zmiksowane na surowo i delikatnie podgrzane przed podaniem.
3.Tęczowa sałata -cudownie kolorowa mieszanina marchewki, kapusty, rzepy i buraczków w smacznym sosie vinaigrette.
4.Zupa regeneracyjna -jarzyny i tofu, przyprawione i zmiksowane na zimno a następnie podgrzane przed podaniem.
Podwieczorek (do wyboru)
Arbuz lub koktajl z soków z owoców jagodowych
Kolacja (do wyboru)
1.Makaron z mąki gryczanej z grzybami shiitake po tajsku  (grzyby i tofu duszone w przyprawach, serwowane na bardzo pożywnym makaronie).
2.Łosoś z puree ze słodkich patatów i brukselka w sosie z ciecierzycy i grzybów
3.Gulasz rybny z karczochami i boczniakami
Dieta antyrakowa (wg książki „Rakowi powiedz nie”)
Czego unikać:
• ogranicz spożycie czerwonego mięsa (max. do 80 g dziennie)
• nie jedz mięsa przypalonego (niezależnie czy jest ono smażone czy grillowane)
• ogranicz jedzenie potraw smażonych, zamiast tego gotuj je, duś lub piecz
• ogranicz spożycie produktów mlecznych, wybierając - jeśli to możliwe - produkty ekologiczne.
• nie pij alkoholu, a jeśli to robisz - ogranicz jego ilość do 2 drinków dziennie. A najlepiej ogranicz się do 3 lub 4 drinków tygodniowo i wybieraj czerwone wino.
Produkty zalecane:
• Jeśli już jesz mięso to wybieraj je z hodowli organicznej, z małą zawartością tłuszczu (dziczyzna lub drób chowany na swobodzie).
• Zamiast czerwonego mięsa jedz ryby, takie jak śledź, makrela, łosoś czy tuńczyk.
• Jedz dużo owoców i warzyw - co najmniej 5 porcji dziennie (najlepiej z upraw ekologicznych)
•Jedz "kolorowe" owoce i warzywa; włącz do diety coś pomarańczowego (marchew, słodkie pataty, pomidory, brzoskwinie i melony) i coś czerwonego lub fioletowego (owoce jagodowe, winogrona lub buraki).
• Zjadaj codziennie porcję jarzyn krzyżowych (brokuł, brukselka, kapusta, kalafior, jarmuż).
• Codziennie zjadaj 1 lub 2 ząbki czosnku. Do potraw dodawaj grzyby shiitake i kurkumę - zawierają one czynniki antyrakowe.
• Codziennie pij mleko sojowe lub jedz tofu.
• Do śniadania dodawaj siemię lniane a do sałat sos na bazie oleju lnianego. Generalnie unikaj rafinowanych olejów roślinnych, stosuj tylko oliwę wyciskaną na zimno.
• Jedz zdrowe produkty, takie jak chleb razowy, soczewica, fasola, orzechy, nasiona i jarzyny - ponieważ wszystkie one zawierają błonnik. Miej na uwadze, że część błonnika w jarzynach jest niszczona w trakcie gotowania, więc dobrze jest jeść codziennie jakieś surowe jarzyny.
• Pij herbatę zieloną i "czerwone" herbaty ziołowe, bogate w przeciwutleniacze, albo herbatę czarną; kawy nie nadużywaj.

Opolskie Centrum Onkologii w Opolu 

Opolskie Centrum Onkologii w Opolu jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Zajmuje się diagnostyką i leczeniem wszystkich rodzajów schorzeń nowotworowych.

Opieką onkologiczną obejmuje wszystkich mieszkańców Opolszczyzny chorych na nowotwory, a także z województw sąsiednich. Co roku rośnie liczba pacjentów leczonych w Opolskim Centrum Onkologii.